Allmänna köpvillkor – Zoosajten
1. Om villkoren
Dessa köpvillkor gäller för dig som privatperson när du handlar från Zoosajten AB via vår webbplats www.zoosajten.se. Våra kontaktuppgifter finns publicerade på sajten. Villkoren gäller endast konsumenter, inte företag, och kompletteras av vår integritets- och cookiepolicy. För att handla hos oss måste du vara minst 16 år och inte stå under förmyndarskap. Om du är yngre krävs målsmans tillstånd. Villkoren kan uppdateras – den version som gällde vid köptillfället gäller för det köpet.
2. Köp och orderbekräftelse
För att kunna genomföra ett köp måste du godkänna dessa villkor. När din beställning är lagd skickas en orderbekräftelse via e-post. Avtalet anses bindande först när du fått denna bekräftelse. Vi förbehåller oss rätten att avböja beställningar, exempelvis vid felaktiga uppgifter eller om varan är slut i lager. Vi restnoterar inte tillfälligt slutsålda produkter – dessa får beställas på nytt vid senare tillfälle.
3. Produktbeskrivningar och rättigheter
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel, felaktiga bilder eller prisangivelser på sajten eller i marknadsföring. Zoosajten förbehåller sig rätten att korrigera fel och uppdatera information utan föregående meddelande. Bilder ska ses som illustrationer – inte garantier. Allt innehåll på sajten skyddas av upphovsrätt och får inte kopieras utan skriftligt godkännande.
4. Priser och betalning
Priser anges i SEK inklusive moms och gäller vid köptillfället. Avgifter för frakt och betalning visas separat innan du slutför din beställning. Vi reserverar oss för eventuella prisfel. Vid felaktig prisinformation kontaktar vi dig innan beställningen bekräftas. Betalning sker enligt de alternativ som presenteras i kassan. Alla alternativ erbjuds inte alltid.
5. Kampanjer och rabattkoder
Vi kan erbjuda tillfälliga kampanjer eller rabattkoder. Dessa gäller under angiven tidsperiod eller så långt lagret räcker. Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter, om inte annat anges. När kampanjen avslutas gäller ordinarie villkor.
6. Påminnelse om övergiven varukorg
Har du lagt produkter i varukorgen utan att slutföra köpet kan vi skicka en påminnelse via e-post, förutsatt att du samtyckt till marknadsföring. Du kan alltid avregistrera dig via länk i mejlet. Priser och tillgång är baserade på det tillfälle då varorna lades i korgen och kan ha ändrats.
7. Leveransinformation
Fraktkostnad tillkommer om inget annat anges vid köpet. Valbara leveranssätt och beräknad leveranstid presenteras i kassan. Leveransen sker normalt inom 30 dagar från orderbekräftelse. Beställningsvaror kan ta längre tid. Avvikelser i leveranstid kan förekomma. Om leveransen försenas meddelar vi dig. Ej uthämtade paket debiteras med minst 300 kr för retur och hantering.
8. Ångerrätt
Som konsument har du rätt att ångra köpet inom 14 dagar efter att du mottagit produkten. Produkten får provas, men inte användas i större utsträckning än nödvändigt. Ångerrätten gäller inte:
-
Varor med bruten försegling av hygien- eller hälsoskäl
-
Personligt anpassade produkter
-
Färskvaror eller produkter som snabbt kan försämras
För att ångra ditt köp, skicka ett tydligt meddelande till oss – gärna med namn, adress, ordernummer och vilka produkter det gäller. Återbetalning sker inom 14 dagar från det att vi mottagit varan eller bevis på retur. Kunden står för returfrakt och ansvarar för produktens skick tills den nått oss.
9. Öppet köp och byten
Utöver ångerrätten erbjuder vi 14 dagars öppet köp och möjlighet till byte, enligt samma förutsättningar som i punkt 8.
10. Garantier
Om en produkt omfattas av garanti anges detta i produktinformationen. Vid reklamation måste kvitto och eventuella garantihandlingar bifogas. Olika produkter kan ha olika garantivillkor – kontrollera detta i samband med köp.
11. Reklamation
Du har rätt att reklamera en vara i upp till tre år efter köp, men måste meddela oss inom skälig tid efter att felet upptäckts. Två månader anses alltid som skälig tid. Vid reklamation ska produkten skickas till oss väl emballerad. Vi löser inte ut försändelser med postförskott. Vid godkänd reklamation åtgärdar vi felet, byter ut produkten eller återbetalar beloppet inklusive returfrakt. Om felet inte omfattas av garantin står du för returfrakten.
12. Tvister och kontakt
Vid frågor, kontakta oss via e-post: kontakta@zoosajten.se. Du som konsument kan även vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s rekommendationer vid tvist.